mercoledì , 20 novembre 2019
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Santa Cristina

chiesa_santacristinaLa Chiesetta di Santa Cristina è stata costruita nel 1607 e si trova nella zona del porto peschereccio di Gallipoli, cioè proprio tra l’isola della città vecchia e la terraferma; nel suo interno si conserva una statua di Santa Cristina di Bolsena. L’altare originario fu trasferito nel 1770 nel vicino Santuario del Canneto. La chiesa per un periodo è stata sconsacrata ed utilizzata con finalità civili, fu recuperata e riaperta al culto nel 1865 quando Gallipoli si rivolge a Santa Cristina, la Santa oggi compatrona della città, per scongiurare il colera che aveva appestato la città. La tradizione vuole che l’epidemia sia stata fatta cessare proprio dalla Santa. Per la i gallipolini quindi ha salvato la città e i pescatori le sono molto devoti (Santa Cristina di Bolsena è anche la protettrice dei marinai). La Santa viene festeggiata il 24 luglio anche se i festeggiamenti in città vanno dal 23 al 25.

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La chiesa: Storia, Origini e Restauri

Nel calendario “Cantu te Caddhuzzu 2005”, dell’ l’Ass. Cult. e Teatr. Comunità del Canneto, Santa Cristina viene raccontata a partire dall’infanzia, dalla sua conversione sino a al Miracolo:

Ad onore e gloria di Santa Cristina

Epoca storica e infanzia della Santa

Il nome giusto della Santa non si è mai saputo. Cristina, che significa devota di Cristo, sembra che essere stato dato dal prete che la “vastisciau”; certi dicono però che lo suggerì il suo angelo. Santa Cristina nasce a Bolsena tre secoli dopo Cristo. Mai momento peggiore per nascere! A quei tempi, l’imperatore Diocleziano aveva vietato la religione cristiana e si era messo in testa di cancellare la chiesa di Cristo te sulla facce te la terra.

Santa Cristina era fija nienzi te menu ca te lu prefettu Urbanu, ca stava tutt’unu cu Dioclezianu e ‘gh’era lu primu namicu te li cristiani; panzati ui a ci mani era ‘ccappata! Cristina era na piccinna beddha, ‘llecra e de animu bonu; era puru mutu ‘ntelicente e già te piccinna ‘mparau la filosofia, la storia e tante addhe cose. Lu sire l’era etucata alla religione pacana e, quandu ‘rrivau all’età te undici anni, panzau cu la fazza devantare vestale. Quandu nde tisse a fijasa ci purtava pè la capu, iddha se prasciau ci sape comu, parcè lu desiteriu sou era cu rumagna virginieddha e cu se dedaca alla prechiera. Se nde sciu cusì intra a na beddha turre ca stava a do’ passi te lu lacu te Bolsena, paru cu ’ddoi ancelle: Clelia e Massimina. Topu la gioia te li primi giurni, però, la vagnuna ‘nzignau cu stescia mara, comusia ca nde mancava farci cosa… Te la fanescia te la turre se cuardava, dia e notte, li baddhizzi te la natura: ‘ddhu lacu ‘ncantatu, ‘ddhi prati fiuriti, ‘ddhu cielu ‘mpijatu te steddhe, e intra te iddha panzava: “Comu ane fattu li dei te petra ca adoru jeu cu fazzene tuttu quistu? Su stati taveru iddhi o è statu farcincun’addhu? A ci aggiu dare lu core meu e la vita mia? ” L’ancelle soi la ‘ntisara ‘cchiui te na ota suspirare e panzara ca se santia sula. Massimina, ca era quiddha ca nde ulia ‘cchiù bene, cuntinuau cu ‘mpizza la ricchia a ‘nnanzi la cambara te la vagnuna, cu biscia ci sente farci cosa…

Cunbersione te Cristina

Nu dia Massimina se ‘cchiau a passare ‘nnanzi alla porta te Cristina e la ‘ntise ca ticia ste palore: “Diu meu addhu stai?” Iti sapire puru ca Massimina era sacretamente cristiana, perciò, quandu ‘ntise te cusì, trasiu te pressa intra la cambara e ‘ddummandau alla vagnuna parcè stava cusì mara. Cristina sapia ca Massimina era pacana e perciò timia cu cunta; foe tandu ca l’ancella nde tisse tutta la verità. Nde cuntau te Nostru Signore ca ave criatu tutte le cose, nde cuntau te Gesù Cristu e nde tisse ca li cristiani su’ sempre cuntenti e nu se scunfitene mai te fronte a nienti. Comu ‘ntise te cusì, Cristina se ‘ntise meju: topu tanti giurni te travaju, intra lu core sou era turnata la pace! Tutta cuntenta, te ‘ddhu dia puru iddha uliu cu essa cristiana; Massimina nde ‘mprumise ca nde mandava lu prevete, nu certu Protasiu, quiddhu stessu ca cumbertiu e vattisciau iddha. Cusì na notte, mentru l’addha ancella sta durmia, ficiara vanire alla turre Protasiu. Foe iddhu ca nde ‘mparau alla vagnuna le cose te Diu e poi la vattisciau. Pe’ Cristina ‘nzignau n’addha vita: tutta cuntenta priava sempre nostru Signore e lu dengraziava ca l’era fatta devantare cristiana. Clelia però, ca era na furbacchiuna, se ‘ddunau te lu cangiamentu te la vagnuna; vitte ca nu facia ‘cchiui li saggrifiggi alli dei loru e la ‘ntise puru ‘ndumanare Gesù Cristu. Sciu a sirasa e nde rimpurtau tuttu. Iddhu però nu bozze cu cria e disse ca ulia bascia te persona cu cunta cu la fija. La Clelia, ca ‘ncora nu era capitu nienti te comu stavene taveru li fatti, nde tisse tuttu all’addha ancella. Massimina sciu tremulandu intra la cambara te Cristina e, cu le lacreme all’occhi, nde cuntau lu fattu. Cristina era oramai ‘nnamurata paccia te Cristu e nu se scunfitau filu; nu favore sulu ciarcau all’ancella: cu chiama Protasiu cu nde fazza la prima cumunione, parcè lu santissimu sacramentu nd’era dare la forza cu se acchiene facce a facce cu sirasa.

La Santa Cuminione tae a Cristina la forza cu difenda Cristu

‘Ddha notte stessa, Massimina ‘ndusse Protasiu alla turre. Trasutu a punta te pieti intra alla cambara te Cristina, nde ‘mmusciau lu vasettu cu lu santissimu e la ‘mbitau cu lu adora. Iddha se ‘ngenucchiau a ‘nterra a mani ‘ggiunte e lu prevete, topu ca nde spiecau lu significatu te lu sacramentu, nde fice la cumunione. Lu dia topu, Urbanu ‘rrivau alla turre cu se acchiene cu la fija: iddha lu salutau tutta rispettusa, lu sire la ‘ncarizzau e siccomu la vitte mara nde ciarcau ci s’era ‘cchiata pantuta te la scelta ca era fattu e ci macari ulia cu se ‘nzura. Cristina, se fice forte e nde raspuse: “ Sire meu, jeu nu ‘mboju cu me ‘nzuru, ma nu pozzu mancu essere na bona vestale, parcè aggiu ‘nzignatu a capire ca lu veru Diu ete n’addhu!” A ‘ddhe palore, Urbanu se ‘ntise salire lu sangu all’occhi e benumale ca era fija sua, parcè sanò l’era struppiata te mazzate. Chiamau subbitu le toi ancelle cu descene cuntu a iddhu te lu cangianentu te la vagnuna. Se presentau sulamente Clelia, parcè Massimina, vista la maleparata, se nd’era già fusciuta te la turre cu se scunda a nu locu sicuru. Oramai le carte stavene a’ntaula! Lu sire ordanau alle cuardie cu l’acchiene e cu la ‘nducene ‘ncatinata; mentruttantu scucchiau addhe tutici ancelle e nde tese ordine cu sorvejene la fija e cu nde fazzene cangiare panzieri. Povarieddha la Cristina noscia ‘cci passau, parcè le ancelle nde faciene tanti striti e la custringiene cu fazza saggrifiggi alli dei; nu ‘bbè ticu poi na certa Adelasia, ca era la prediletta te lu sire, ca la stuzzicava sempre cuntandu fiaccu te Gesù Cristu. Nu giurnu, la vagnuna nu nde putiu ‘cchiui e raspuse: “Quiddhu ca ui staci ‘nzurtati ete l’unicu veru Diu, nu esistene addhi dei fore te iddhu!” Se mise poi a sparlare te li dei loru e nde spiattellau ‘nfacce tutte le cose fiacche ca erene fattu, sempre sacondu li fatarieddhi ca li pacani stessi se cuntavene. Adelasia a ‘ddhe palore, china te raggia, uliu cu se vendica e ‘ddhu giurnu stessu sciu a Urbanu cu la ‘ncusa.

Pe’ Cristina ‘nzigna lu patire

Sapute ‘ddhe fiacche nove, Urbanu tuttu ‘nfelacatu, sciu alla turre cu strolaca la fija; iddha però, forte te la fede ca nde tava Diu, nde tisse a ‘nfacce ca oramai era ‘ddevantata cristiana cu lu santu battezzu. A ste palore lu sire nu nde putiu ‘cchiui e nde ‘ncuddhau nu stracoddhu. Allu crai fice na cerimonia a onore te lu Diu Giove addhu la fija era ‘bbutu scire a’nforza. Rumasta sula, Cristina se mise a chiangire panzandu allu giurnu topu quandu, tuttu ‘ncoddhu, se fice curaggiu: pijau la statua te Giove, la manau a ‘nterra e la fice morsi morsi. Quandu allu crai Urbanu se ‘ddunau te quiddhu ca fijasa era fattu, nu bitte ‘cchiui te l’occhi e, critandu pesciu te n’ossessu, la caracau te mazzate e, nu cuntentu, ordanau alli surdati cu la frustene. La Cristina noscia se stava ‘ddhai, queta queta, ma a ‘ncore sou priava Gesù Cristu. Topu tanti te ‘ddhi corpi… la pelle te la vagnuna era ‘ncora ‘ntatta tantu ca alla fine li carnefici stracchi e strutti, ‘ttucau cu se ‘rrendene. Urbanu, tostu iddhu e pe’ nienti cummossu, ordanau alli surdati cu la spattene allu carciuru e cu la tegnene alla dasciuna. Mentru stava carciarata però, vinne n’Angiulu te Diu e la sfamau. Urbanu vitte ca fijasa nu ‘mbulia cu cangia capu e panzau cu la fazza fore. Prima però, ozze cu nde tescia n’urtima possibilità e nde tisse: “Fija mia, rascordete Gesù Cristu e jeu te pardunu moi stessu!” Iddha nu nde ulia sapire nienti e la fice frustare te capu; sta fiata però, core meu, li carni se strazzara e catira a stozze, ma iddha nu se ‘rrandiu e cuntinuau cu prea Diu. Lu sire era ‘mpacciutu e tese ordine cu la fazzene murire alla stessa manera te tutti li seguaci te Cristu. Sorta noscia! Foe ‘ttaccata a na rota girevole, china te pizzi e sotta ‘ddumara puru lu focu. Cristina, parieddha, nde cercau a Gesù Cristu cu la ‘llibara te la morte. A ‘ddhe palore… la rota se spazzau e le fiamme se utara contru li carnefici e li brusciau! Cristina ‘mbece se ‘zzau all’erta sana e sarva. Urbanu, ca nu sapia ‘cchiui ci pisci era pijare, mentruttantu la fice spattire ‘ntorna intra lu carciuru alla dasciuna.

Continua lu patire: tanti se cunvertene

Puru sta fiata l’Angiulu la cunsulau e nde purtau te mangiare. Urbanu, mentruttantu, se ‘ngegnau n’addha manera cu la fazza fore: tese ordine a ‘ddoi boja cu la portene allu lacu te Bolsena e cu la menene a fundu cu na mazzara. Li boja ficiara propiu cusine: la purtara cu na varchiceddha allu puntu ‘cchiù fundu, nde ‘ttaccara na crande petra e la manara intra lu lacu. Topu nu picca, però, la vittara salire a’nzumu ‘mpizzata sulla mazzara e cu la currente ca la spingia a’nterra. Quandu la sippe lu sire, pè la raggia ‘ddha notte stessa nde vinne nu capicattu e la matina topu lu ‘cchiara mortu. Foe numanatu prefettu te Bolsena nu certu Dione, ca nu critia a nienti te quiddhu ca se ticia a’ngiru e panzau cu se ‘llibara subbitu te Cristina. La fice perciò mintire intra a na cardaia a forma te naca, china te pece e oju bujente e tese ordine alli carnefici cu la ‘nnazzechene, cu la fazzene suffrire te ‘cchiui. Iddha però, sia ca mai lu mundu, cuntinuava cu dengrazia Diu; alla fine la cardaia se rumpiu e iddha se ‘mpizzau all’erta senza nuddha brusciatura. Dione, pe’ la raggia nde fice tajare li capiddhi a culozzu e la fice purtare a’ngiru pe’ lu paese tutta nuta. Lu dia topu era la festa te Apollu e Dione obbligau la vagnuna cu fazza n’offerta allu diu. ‘Mpena Cristina ‘rrivau allu tempiu, la statua te Apollu spattiu a ‘nterra e se rumpiu. Na stozza pijau Dione a ‘nfronte e lu lassau friddu.Tanti se cumbertira e se misara a critare: “Lu Diu te Cristina ete l’unicu veru Diu!”. La notizia ‘rrivau all’imperatore romanu, ca ‘nzignau cu se preoccupa te taveru; ‘ncaricau comu prefettu nu certu Giulianu, ca poi era ‘cchiù tristu te l’addhi toi. Iddhu la fice chiamare e nde fice tante dumande e iddha nde raspuse a tonu e senza nuddha paura nde cunfarmau ca era cristiana. Giulianu allora la fice spattire, tutta ‘ncatinata, intra a nu crande furnu (addhu se faciene li cuzzetti), cu mojara brusciata.

Cristina tae l’anima a Diu

Topu tre tre giurni li surdati scira cu aprene lu furnu cu na crande prucissione te cristiani ca uliene bisciene ci era successu n’addhu maraculu e, ‘mbece cu l’acchiene brusciata, la ‘cchiara viva e verde ca dengraziava Diu. Giulianu nu bitte ‘cchiui te l’occhi, la fice spujare nuta e tese manu poi allu ‘cchiù tristu te li carnefici cu la fazza fore. Stu carnefice quai nde manau susu toi scursuni ma iddhi, senza cu nde fazzene tannu, se ‘nturtijara alli pieti te la vagnuna; e allora nde manau susu toi addhe serpi ca ‘nzignara a scurcujare a ‘ngiru le minne sia ca uliene cu nde ‘ssuchene lu sutore; alla fine nde manau toi vipere ‘mbelinate ma iddhe se ‘nturtijara allu coddhu comu na cullana. Giulianu, russu pe’ lu scornu, se la pijau cu lu carnefice e nde tisse ca nu ‘mbalia na lira, iddhu se mise cu stuzzica l’annimali e iddhi, ‘mbestialiti, se ‘mbentara susu e lu ‘ccisara. Cristina, però, se ‘mbicinau e priau Diu cu lu fazza risuscitare e subbitu lu carnefice se ‘zzau all’erta. Quandu vittara cusine, tutti quiddhi ca stavene ‘ddhai se cumbertira. Iddha mentruttantu cuntinuau cu dengrazia Diu ma Giulianu nu la suppurtau ‘cchiui e nde fice ‘mbuzzare la lingua. Cu tutta la lingua ‘mbuzzata, la vagnuna priava Diu e foe tandu ca Giulianu la fice purtare allu tiatru e la fice ‘ttaccare a nu palu cu la ‘ccitene a corpi te frecce. Mò ca la vagnuna era tanuta tanta fede e ca fice cumbertire tanta gente, lu Signore panzau bonu ca era ‘rrivatu lu mumentu cu spiccia te suffrire e cu se la porta cu iddhu a ‘mparatisu. Foe te cusine ca na freccia, segnu te l’amore te Diu pe’ iddha, nde squartau lu core e iddha tese l’anima a Diu… Era lu 24 Lugliu te lu 290. La lassara addhai ‘ddha benaditt’anima, ‘nterra, intra allu tiatru cu se la mangene li leuni. Protasiu e Massimina però, ca mentru ‘ttandu erene ‘rrumasti scusi, scira nottetiempu allu tiatru e racozzara li resti te ‘ddhu corpiceddhu santu marturiatu e li pracara alle catacombe te coste a tanti addhi santi ca, comu iddha, erene tatu la vita pe’ Cristu.

Cumpatruna te Caddhipuli

La ‘ddivozione pe’ Santa Cristina ‘nzignau subbitu cu crisca e cu se prupaca a tutte vande. Li tocumenti storici nu suntu muti, ma lu racordu sou s’ave tramandatu te na generazione all’addha e nù se perse mai. La Santa ‘ddevantau populare puru a lu paese nosciu, tantu ca nde ficiara na chiesiceddha ‘nnanzi allu Cannitu. Sacondu la tratizione, lu giurnu te Santa Cristina, pe’ raspettu, nu s’era scire a mare pe li bagni parcè se ticia ca porta la “steddha”. La paura te la steddha ‘ddevantau ‘cchiù forte quandu lu 24 Luju te lu 1807 nu vagnone te undici anni, lu fiju tu Carlu Ricci e Lucia Indelli, muriu a mare ‘nfucatu. Parecchi anni topu a Caddhipuli ‘nci foe na forte epitemia te culera ca spariu sulamente cu le prechiere a Santa Cristina. Te tandu a S. Sebastianu e S.Acata, ca suntu li Santi patruni te Caddhipuli, se ‘ggiunse S.Cristina cu lu titulu te cumpatruna e ogni annu, a cuminciare te lu 1867, vene onorata cu na crande festa. Lu dia te la festa ete lu 24 Luju, ma a Caddhipuli è stata sempre festeggiata pe’ doi o tre giurni te secutu (lu 23, lu 24 e lu 25); n’annu vinne festeggiata, nienti te menu, pe’ cinque giurni, tantu ca ‘ssiu puru sulli giurnali. Se face na “villa” longa pè tuttu lu corsu Roma e la cassarmonica pè li bandisti. Na ota se faciene puru le gare sportive te notu, cu le varche, tiru allu ‘nzartu, la cuccagna a mare, la cuccagna a ‘nterra… Poi ‘ddevantau ‘cchiui na fera, addhu poti ‘cchiare nu picca te tuttu. E’ rumasta la tratizione te la cuccagna a mare ca se face sotta allu Cannitu. Sulle bancarelle, nu pote mai mancare la “scapece” (fatta cu li cupiddhi, pane crattatu e zafferanu), ca na fiata era nu mangiare comune e ca moi ‘mbece ete mutu ricercata. La festa se chiute sempre cu li fochi. Na ota era la comune ca facia la festa e quandu ‘nc’era tebbutu ticiene ca la festa ‘zzumpava, ma poi ‘nc’era sempre farcincunu ca se mintia a’mmienzu e la festa se facia li stessu. Moi ‘mbece stamu te taveru a bone mani: ‘nc’ete lu comitatu a ‘mmanu alli Carozza ca ave quarche annu ca te taveru nu nde face mancare nienti e S. Cristina noscia ci sape comu se prescia. Tuttu nde potene ‘llavare, ma S.Cristina mai!

Na chiesiceddha ca ete tutta nu maraculu

Testimonia te lu maraculu ete la chiesiceddha te S.Cristina ca stae sulla chiazza te lu Cannitu (moi Aldu Moru),a ‘ddoi passi te lu mare piccinnu e te lu ponte seicentescu. Foe a ‘ddh’intra ca li caddhipulini ficiara lu tritu te prechiera cu dengraziene Santa Cristina ca era sarvatu Caddhipuli te lu culera. Ma iti te sapire ca tandu la cappella nun’era usata comu chiesia, parcè foe scunsacrata già toi, tre seculi prima. Ci uliti cu la sapiti tutta ‘ddhu periòtu la tania a ‘nfittu mesciu Lorenzu Leu, nu vecchiarieddhu tantu spertu e tantu te carbu, ca stunava a ‘ddh’intra facendu conzi e brasepi te cunchije. Ogni tantu se ‘cchiava cu farci amicu ca, comu iddhu, scia pacciu pe lu mare e nde uffria nu biccherinu te rosoliu, ‘mbarrandulu pe’ liquore ‘ngrese. ‘Ddha chiesiceddha ete tutta nu maraculu! Lu putiti capire ui stessi te le cose ca bè ticimu moi e de quiddhe ca ‘cchiati ‘cchiù ‘nnanzi. ‘Nzignamu cu lu tire ca la cappella ete unu te li ‘cchiu’ ‘ntichi frabbichi te Caddhipuli; seculi te vita, passati su nu puntu tantu beddhu ma puru tantu ‘pertu a jenti e mareggiate: ‘nziddhata te salamastra, spattuta te lu labbici e de la tramuntana, te la lavantara e de lu punente maistru. Quandu foe frabbacata lu mare la circundava te tre vande, trasia intra li scoji e se ‘nfilava sotta le fundamenta. Te cusì rumase mentru alla fine te l’ottocentu. Quandu se ‘ggirava ‘mmaletiempu, paria ca scuffunda te nu momentu all’addhu, ma alla fine ‘rrumania sempre all’erta. A tant’anni te storia, lu mare era smantallatu tanti frabbichi, s’era mangiatu lu muru te cinta te lu paese, era nienzitemenu stracangiatu la forma te la costa (comu se vite te tocumenti certi), ma li pariti te la chiesiceddha nu ‘bbira mai nu tannu. Pe’ quistu li caddhipulini vitiene su de iddha la manu te la Santa e topu tant’anni ca era scunsacrata la chiamavene ‘ncora “Chiesia te S. Cristina”.

Sette seculi te storia

La cappella te S. Cristina, all’occhi te cinca la vite, ete semplice e povarieddha, propiu comu la gente ca la frabbacau: li piscaturi. Sacondu certi storici, foe fatta alla fine te lu cinquecentu, puru ca n’articulu te nu scrittore, pubbricatu sullu “Spartacu” te l’annu 1899, tice ca ete mutu ‘cchiù ‘ntica. ‘Nci suntu tocumenti storici ca la ticene… Vitimu te ci se tratta! Comu tisseme, prima te lu culera la cappella la tania a ‘nfittu mesciu Lorenzu Leu; prima te tandu la usara comu depositu te l’aleci e prima ‘ncora li piscaturi a ‘ddh’intra lassavene riti e nasse. Nu se capisce né comu, né quandu e né parcè la chiesia foe scunsacrata. Lu vescuvu Montoja e lu vescuvu Filomarini, topu le visite te lu 1666 e de lu 1715, nd’ane lassatu toi tocumenti scritti addhu stane mentuate tutte le chiesie te Caddhipuli ma S. Cristina nu ‘nc’ete. Lu nome te la chiesetta nu se trova mancu sullu scrittu te lu Ravenna te lu 1813 “Memorie Istoriche di Gallipoli”, ca foe pubbricatu a Napuli. Ma ci panzati ca la chiesia nu esistia be sciarrati te mutu. La chiesia stava ‘ddhai sulu ca era scunsacrata parcè ci sciamu ‘cchiù ‘rretu, alla visita te lu vecuvu Cibo te lu 1567, vitimu ca fra le chiesie te lu burgu, paru cu la chiesia te lu Cannitu e de S. Nicola te lu Portu, vene mentuata puru la chiesia te S. Cristina. Laggimu puru ca erene stati racoddi tre ducati pe’ lu restauru te la cappella, ca già alli tiempi te l’addha visita piscopale, nu tania ‘cchiui né lamia e né artare. Lu vescuvu tese ordine poi a quiddhi te la cappella te “S. Maria te la Misericordia”, cu nde tornene a ‘rretu lu campanile alla chiesia te S.Cristina. Ci alla metà cinquecentu la chiesia stava a ‘ddhu statu era tanire comu nienti armenu nu seculu te vita. Perciò nun’ete filu te la fine te lu cinquecentu, ma te lu quattrucentu o te lu trecentu! Putimu taveru tire ca ‘ddha chiesiceddha “ave vistu passare tant’acqua sotta allu ponte” (te taula prima e te petra poi)… e ci sape quanta nd’ave bitire passare ‘ncora!

La chiesiceddha turnau comu era prima

Ci nun’era statu pe lu maraculu te lu 1867 ci sape la cappella te S.Cristina pe’ quantu tiempu ‘ncora era rumasta scunsacrata, ci sape ci era ‘cchiui turnata cu essa sacra e ci sape ci moi stava ‘ncora ‘ddhai! Fattu stae ca a picca giurni te tiempu le cose cangiara. Lu nome te la Santa sciu pè ‘ndumanata e Caddhipuli era china te stu fattu: “Santa Cristina nd’ave sarvati te lu culera!”. Nu scrittore caddhipulinu te la fine te l’ottucentu cunta lu fattu cusine: “Jeu stessu nu sacciu parcete se rivorsara propiu a Santa Cristina e parcete la priara propiu intra a ‘ddhu bucicattulu ma me ricordu ca jeu, piccinnu, vitti a picca giurni te tiempu la putia te mesciu Lorenzu Leu cangiare facce e la gente scire ‘ddh’intra a prucissione cu dengrazia S. Cristina te lu crande maraculu ca era fattu pè Caddhipuli”. La chiesiceddha turnau cu essa cunsacrata: la beneticira, misara l’artare e la ‘nchira te tuttu quiddhu ca sarvia pe’ le sante messe. Misara sull’artare na statua te S. Cristina te cartapista fatta te n’artista leccese, l’Achille de Lucrezi, famosu puru all’America, ca fatiava cu tanta passione e tania nu stile tuttu sou. Te tandu la cappella passau sotta allu cumandu te Don Serafinu Cunsiju, rettore te la cunfraternita te la Puritate ca, cu la tegna, era pacare ogni annu alla comune 21,25 lire. Tiempu topu ficiara nu molu te carcestruzzu cu proteggene la chiesia te le unde e, alla fine te lu seculu, cu l’offerta te li cuccheri ficiara la lamia nova. Moi la chiesiceddha te S.Cristina dipende te lu Cannitu. La statua ‘ntica nu se trova ‘cchiui sull’artare ma alla parete a manu ‘mbersa quandu trasi; te fronte ‘nc’ete ‘mbece n’addha statua ca ave ‘rrecalatu na tivota. Ogni annu, quandu ‘rriva la festa te Santa Cristina, la chiesiceddha se inche te gente ca vae cu saluta la Santa e ole cu saccia nutizie sulla cappella, la santa e li maraculi ca ave fattu… Ma quista ete storia te moi e la canuscimu bona!

Le visiuni

Parcè li caddhipulini, quandu ‘nci foe lu culera, se rivorsara propiu a Santa Cristina? Percete cu tante chiesie ca ‘nc’erene, ficiara lu tritu te ringraziamentu intra a na chiesia scunsacrata, quandu ‘ddha nanzi ‘nc’era lu Cannitu ca tania n’artare amposta pè la Santa? Le rasposte stane su nu tocumentu ca ‘rriva te Bolsena. L’annu 1866 scuppiau lu culera e fice nu saccu te morti pe’ tutta la pruvincia te Lecce e Caddhipuli foe unu te li paisi ‘cchiu’ curpiti. Tanti caddhipulini se rifuggiara alli Picciotti, addhu lu culera nun’era ‘ncora ‘rrivatu. Topu picca tiempu però l’epitemia se fice santire puru ‘ddhai e li caddhipulini se nde turnara alle case loru. Mons. Antoniu Maria la Scala fice nu tritu solenne cu cerca la crazia alli protettori nosci: S. Subbistianu e S. Acata e perciò esponiu intra alla Cattetrale to’ beddhe statue t’argentu e le reliquie te li Santi. Ma lu culera nu cessau. Esposera allora l’osse te S. Faustu e se rivorsara puru a tanti addhi Santi ma nu sarviu a nienti. Nu dia se presentau allu vescuvu Don Serafinu Cunsiju (te la Puritate) e disse cusine: “Eccellenza, ci ulimu cu sparisca lu culera nd’imu rivurgire a S. Cristina!” e nde cuntau nu fattu. Na fiata, quandu a tutta l’Italia ‘nc’era la peste, Suor Pirelli, na monaca te clausura te le clarisse, mentru sta pregava vitte na carusieddha vastuta te iancu cu na curona te rose ‘ncapu. La vitte ‘bbinchiare nu cane a corpi te mazza mentru quandu nu lu manau a mare e lu ‘nfucau. A puntu te morte la suora (ca tutti critiene santa) spiecau quiddhu ca era vistu: la carusieddha era S.Cristina e lu cane era la peste ca se ‘nfucava intra lu mare te Caddhipuli. La peste curpiu tutta la pruvincia ma lassau stare Caddhipuli. Tiempu topu na certa Te Tomasi vitte na carusieddha, tale ci quale a quiddha ca era vistu la suora, ca ogni matina se ‘ssattava allu postu addhu ficiara la cappella te S.Cristina e, culla ucca a risu, se cuardava lu paese. Nu giurnu nde tisse ca iddha era Cristina te Bolsena e ulia frabbacata na chiesia propiu a ‘ddhu puntu. Poi spariu e nu se vitte ‘cchiui!

E maraculu foe!

Lu vescuvu ‘rrumase mutu ‘mpressiunatu te la storia ca nd’era cuntatu Don Serafinu, tantu ca nde ordanau subitu cu esponga, intra alla Cattetrale, l’immaggine te S.Cristina cu essa venerata te li fedeli. Don Serafinu mise nu quatru ca pe’ cumbinazione se ‘cchiava a casa. La chiesia se ‘nchiu subbitu te gente, ca cu tanta fede sciu a S.Cristina cu cerca la crazia.Te tandu lu culera spariu te Caddhipuli; l’urtimu casu foe quiddhu te D. Errico Stevens Auverni, mortu prima cu se affidene alla Santa. Lu primu ringraziamentu foe lu tritu intra alla cappella te S.Cristina, poi l’annu topu (1867) foe fatta, pè la prima fiata, la festa civile e religiosa, ca topu picca anni è ‘ddevantata una te le ‘cchiù ‘mpurtanti te la pruvincia. Lu stessu annu foe posta intra alla Puritate na statua te lu De Lucrezi ca rafficura S.Cristina ‘ttaccata a n’arbulu, trafitta cu le frecce e te coste nu caniceddhu. Te tandu Caddhipuli nun’è stata mai ‘cchiui curpita te lu culera, mancu allu 1886 quandu ‘nci foe na forte epitemia ca mise sotta susu tutti li paisi vicini. Quistu ete quiddhu ca tice la storia. Li caddhipulini però cuntene n’addhu fattarieddhu: tice ca lu caniceddhu spariu tuttu ‘ncoddu te nanzi alla statua e sparpajau lu culera pe lu paese; l’epitemia spicciau la prima dia te lu tritu a S.Cristina, quandu lu cane turnau allu postu sou. Pe’ quistu certi vecchi cuardandu ‘ddha statua ticene: “Mai sia ci nde scappa lu cane”. Quista è la vita te la Santa, la storia te la chiesiceddha, te lu maraculu e le tratiziuni nosce. Ma suntu tutte vere le cose ca imu scrittu? Quiddhu ca be putimu tire ete ca nui, pe’ quantu imu pututu, imu fattu riferimentu a tocumenti storici te tuttu raspettu… Lu restu ete fattu te fede e la fede nde la pote tare sulamente lu Signore parcè, comu se tice, “Pe’ cinca crite, li maraculi nu servene; pe’ cinca nu crite, li maraculi nu bastene”. E nui te cusì imu ‘ccuntantatu tutti toi!

Interno: Pianta, Altari, Tele e Sagrestia

 

Esterno: Facciata e Campane


La Facciata – 
Della facciata


Le campane

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Eventi: Feste Religiose, Feste Patronali, Funzioni ecc…

santacristina_festa_1Patruna di gallipoli perché ci salvo dalla peste e protettrice dei pescatori. Rappresenta la festività religiosa più importante della città. La strada principale di Gallipoli (Corso Roma) e alcune vie, vengono addobbate a festa con luminarie multicolore, nello spiazzale della Chiesa del Sacro Cuore (nel mezzo del Corso Roma) viene preparata la Cupola, composta da luminarie, che ospiterà il concerto bandistico; nel passeggio troviamo i vari venditori di prodotti e specialità gastronomiche salentine; nella zona nuova (dove ora si effettua il mercato del mercoledì) si trovano diversi venditori di ogni tipo. I festeggiamenti iniziano il 23, l’evento viene annunciato durante le prime ore della mattina con lo sparo di fuochi caricati a salve (le “Carcasse”). Nel pomeriggio si svolge la processione, la statua, uscita dalla Chiesa della Purità, viene imbarcata a bordo di un peschereccio, e trasportata a mare per la benedizione delle acque del porto, coinvolgendo tutti i pescatori di Gallipoli e successivamente portata a processione per le vie della città. Il 24 dopo il Concerto Bandistico intorno alla mezzanotte nel porto della città si può ammirare lo Spettacolo Pirotecnico.

santacristina_cuccagnaamare20Nel giorno della Santa (il 24) vi è anche uno spettacolo molto divertente di antichissima tradizione gallipolina, la cuccagna a mare. Questo spettacolo, prima si svolgeva nel porto di gallipoli, ora invece nel pittoresco porticciolo del Canneto; la gente ogni anno che passa è sempre di più, ma i più fortunati a guardare sono quelli che salgono sulle barche. Il gioco consiste nel sistemare sulla banchina del porto un palo di legno parallelo al mare, posto con una inclinazione verso l’alto, ricoperto di grasso; sulle estremità è fissata una bandiera tricolore. A turno i partecipanti, con una adeguata rincorsa, cercano di riuscire ad arrivare sulle estremità per afferrare la bandiera, ma l’inclinazione e il grasso, che rende il palo molto scivoloso, rende la sfida assai difficile, infatti si vedono i partecipanti partire come esperti ma dopo qualche passo…ecco la scivolata con una bella capriola in mare. Numerosi sono i tentativi, come del resto anche le cadute, fortunatamente attenuate dal mare, ma col passare del tempo e soprattutto dei tentativi dei partecipanti, per lo più bagnati dalle cadute in acqua, rendono la sfida meno impegnativa e allora si vede arrivare sempre più vicini alla bandiera. santacristina_cuccagnaamare1938Durante questi attimi la gente (dopo aver riso per le cadute a volte un po’ rovinose) incoraggia i partecipanti quasi come fosse una partita di pallone, e alla fine uno riesce a prendere la bandiera e appena uscito dall’acqua si mette in posa e riceve l’applauso di tutti mentre la banda suona e la festa va avanti. Si dice che in realtà il palo della cuccagna simula l’albero di bompresso (l’albero montato a prua delle antiche navi ed armato nell’imbarcazioni di fattura più moderna per le andature di traverso).

Galleria – Esterno

Galleria – Interno

Galleria – Altari

Galleria – Campane

Galleria – Organo

Galleria – Sagrestia

Galleria – Terrazzo

Orari e Contatti

Orario Invernale Sante Messe 

Feriale:  – Festivo: 

via – Gallipoli (LE)

0833.

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